Sokoban nedir?
Sokoban, 1981 yılında Hiroyuki Imabayashi tarafından tasarlanan bulmaca türünde bir bilgisayar oyunudur. Japonca kökenli olan bu isim “depo bekçisi” (soko ban) anlamına gelir. Oyun ilk defa Thinking Rabbit firması tarafından PC için oyun kaseti olarak piyasaya sürülmüş ve oldukça ilgi görmüştür. Sonraları ise bir çok kişi ve firma tarafından yayınlanan oyuna yeni bölümler ilave edilmiştir. Kuralları basit olmasına rağmen oyunda ilerleme kaydedildikçe insan zekasını zorlayan bulmacalar ile karşılaşılır.
Kavramlar
Oyun alanı, duvarlar, kutular, depolama alanları ve oyunun kahramanı depocudan oluşur.
Duvar: Hareket ettirilemez sabit yapılardır. Ayrıca oyun alanının sınırlarını oluştururlar.
Kutu: Taşınabilen malzemelerdir.
Hedef: Kutuların taşınması gereken depolama alanlarıdır.
Depocu: Oyunun kahramanıdır. Görevi kutuları yerleştirmektir.
Boşluk: Depo içerisinde kutuların taşınması için gerekli alanlardır.
Nasıl oynanır?
Oyun alanı karelerden oluşur. Oyunun amacı kutuları depolama alanlarına yani hedeflere taşımaktır. Taşıma işlemi sadece iterek yapılır. Depocu, kutuları götürmek istediği tarafa doğru iter. Bir hamlede bir kare yol alınır. Bir hamlede iki kutu birden taşınamaz.
Kurallar
Aslında oyunun kurallarından yukarıda bahsettik fakat topralayacak olursak:
- Kutular çekilerek taşınmaz, sadece itilebilirler.
- Bir hamlede ancak bir kutu taşınabilir. Art arda birden fazla kutu varsa iterek hareket ettirilemez.
- Duvarlar hareket ettirilemez, içinden geçilemez. Kutular da duvarı geçemez. Arkasında duvar olan bir kutu duvara doğru hareket ettirilemez.
- Kutuların tamamı depolama alanlarına taşındığında bulmaca tamamlanır.
Oyunun çıkmaza girmesi
Oyunda bazı hamlelerin yapılması oyunu çıkmaza sokra ve bulmacayı çözülemez hale getirir. Zaten oyuncunun asıl amacı da oyunu çıkmaza sokmamaktır. Bazı kilit durumlarından bahsedecek olursak;
- Bir kutu duvara yapışacak şekilde itilirse artık o duvardan ayırmak mümkün değildir. Sadece duvara paralel olarak hareket ettirilebilir. Ancak duvarın sonlu olması durumunda ayrılabilir.
- İki kutu yanyana ve ikiside duvara yapışık durumdaysa bu kutular yerinden hareket ettirilemez.
- Bir kutu iki duvarın kesiştiği iç köşe noktaya itilirse bir daha yerinden hareket ettirilemez.
- Dört adet kutu ikişerli olarak bir kare oluşturacak şekilde yan yana gelirse artık itilemeyecek duruma gelir.